Skrevet af Phillip

Undgå at tælle transaktioner dobbelt i Google Analytics

Langt de fleste Google Analytics-installationer har fejl eller uhensigtsmæssige data. En af de mest almindelige fejl på webshops involverer at tælle transaktioner dobbelt. Dvs., at en del af dine transaktioner optræder flere gange. Det giver forkerte tal i Google Analytics. For det første registrerer du for mange salg og dermed for høj omsætning og en for høj konverteringsrate. Det at tælle transkationer dobbelt skyldes ikke en fejl i implementeringen som sådan. Læs mere →

Skrevet af Phillip

Værd at vide om mål og konverteringsrate i Google Analytics

En de helt fundamentale byggeklodser i web analytics og især i Google Analytics er konverteringer – i denne forbindelse “mål”. Det er dem, der gør det muligt at analysere dit website’s effektivitet ift. at få brugere til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre. Altså at opfylde deres mål. Et godt konverteringsmål er et mål, som skaber værdi for både dig og for brugeren. Mål og konverteringsraten for dem er nogle af dine primære metrikker, når du fx analyserer kvaliteten af din online markedsføring. Læs mere →

Skrevet af Phillip

Få en virtuel webanalytiker, der automatiserer dine webanalyser

Jeg fik fornyligt muligheden for at beta-teste et nyt værktøj, der markedsføres som en virtuel webanalytiker. Det skete da Andrew Dempsey tog fat i mig for at introducere Needl Analytics. Jeg brugte noget tid på at teste værktøjet på data for nogle af mine kunder og efterfølgende talte jeg med Andrew på et Skyde-møde. Needl Analytics er ikke perfekt endnu, men for et værktøj på beta-stadiet er det ret imponerende. Læs mere →

Skrevet af Phillip

Gratis Google Analytics Support

Når du først er gået i gang med Google Analytics, finder du måske hurtigt ud af, hvor meget det kan. Og med mange muligheder følger mange spørgsmål. Så hvor finder du hjælp og support til Google Analytics? Ofte er der tale om ‘små’ spørgsmål, som en erfaren webanalytiker kan hjælpe med på få minutter. Men måske er du ikke erfaren og måske har du ikke nogen i nærheden, der kan hjælpe med kort varsel. Læs mere →

Skrevet af Phillip

Brugere og Sessioner i Google Analytics

Jeg afholder ofte kursus og træningsforløb i Google Analytics. Ofte for deltagere, der ikke er (web)analytikere. Et af de spørgsmål, jeg næsten altid får, går på et meget grundlæggende emne. Navnligt, hvad Brugere og Sessioner i Google Analytics egentlig er for noget. Og i den forbindelse også, hvad forskellen mellem Brugere og Sessioner er. Så hvad er det lige disse metrikker betyder, og hvordan er det, at Google Analytics sporer Brugere og Sessioner? Læs mere →

Skrevet af Phillip

Lav afvisningsprocent i Google Analytics? For lav? Fix det!

Har du nogensinde været ude for, at du har sider eller et helt website med en alt for lav afvisningsprocent (eller bounce rate) – måske ligefrem på 0%? Hvis ja, så har du formentlig en eller flere fejl i din implementering af Google Analytics. Bevares, det er selvfølgelig muligt at have så fantastisk og engagerende hjemmeside eller landingsside, som alle dine brugere interagerer helt vildt med, så de bliver på din hjemmeside. Læs mere →

Skrevet af Phillip

3 gode grunde til, at du skal bruge Google Analytics på engelsk

Ved du, hvad forskellen er på Bounce Rate og Afvisningsprocent? Eller på Event Category og Hændelseskategori? Same thing. Men blot nogle sjove danske oversættelser af digitale begreber, som er helt almindelig på engelsk – og ofte alligevel også på dansk. Personligt foretrækker jeg at bruge Google Analytics på engelsk – måske fordi, jeg startede med at bruge Google Analytics den gang, der ikke var en dansk version. Men også fordi der er en lang række fordele ved at bruge det engelske interface: Læs mere →

Skrevet af Phillip

Hvordan får man Google Analytics-data i Excel?

Enhver webanalytiker når et punkt, hvor ikke er tilstrækkeligt at anvende standardrapporter i Google Analytics. I takt med at behovet for at blive klogere på sine brugere, er man nødt til at analysere sine data nemmere. Ofte er der også behov for at lave den samme rapport hver måned. Og i andre tilfælde skal vores Analytics-data sammenholdes med data fra andre kilder. Netop her spiller Excel ofte en vigtig rolle. Læs mere →